תערוכתה הפנטסטית ביותר ממובן אחד של בת-גירל היא עיבוד נט-ארט מרשים ל-“אליס בארץ הפלאות”. הקהל מוזמן דרך לינק לעולם חלומות פקאצי המונע ע”י מנגנוני ניווט מאתגרי-דפדפן. האינטרנט כארץ פלאות, הנערה החולמת כפקאצה, הניווט כחוויית משתמש פואטית – כולם מתחברים לחוויה מרגשת, מעוררת מחשבה וגם פחד.

// קישורים
לינק לצפיה בפרויקט בגרסת רשת
לינק לדף הפרויקט

ברצוני לספר מה בדיוק מרגש אותי ב”דאון דה וואלה הול”, אבל העבודה היא חלום. היא הצפה של מטען תת-מודע שאדם סופג במהלך חייו, והמפגש הראשון עמה מגלה שהיא פשוט לא דומה לכלום, מה שגורם לי להתאמץ מחשבתית ורגשית ולחפש לכל הפחות מה היא מזכירה: משחקי הקווסט המיתולוגיים של סיירה, בלוגים של נערות מתבגרות, וידאוקליפים של טום פטי ושל ג’פרסון איירופליינז, ספרי מדע פופולרי על הצפנה וגם שיחה מקרית עם מומחה “אליס” ישראלי, ד”ר בן ברוך בליך, שבוודאי שכח ממנה. בעצם, הנפילה הזו, אל תוך מסך המחשב, והניווט ברוח הפרצים של תווי טקסט המתנועעים היא כל-כך לא שגרתית באמנות, אבל מאוד מזכירה את מציאות הגלישה היומיומית ברשת. למעשה, זוהי הישאבותו של העולם הפיזי לזה הוירטואלי.

// קישורים
קינג’ס קואסט 1

 

המאפיין הבולט ביותר בעבודה הוא הטקסטואליות שבה, או למעשה ההיפר-טקסטואליות: העבודה היא מסע בין לינקים המובילים אל מרבדים של כתיב פקצי, טקסט מתורגם אוטומטית מעברית לאנגלית וחזרה, והמון Img2Ascii – כלומר שיבוץ תווים טקסטואליים בתוך מרקמים גרפיים היוצר דימויי ASCII ואנימציות ASCII. כך מוחקת היוצרת את המשמעות של הטקסטים (Unmeaning), את הייצוג התווי שלהם, ואת ההבדל בין טקסט לתמונה, כששניהם הופכים לצבר של תווים. אך בפעולת המחיקה הזו היא בונה ארץ פלאות חדשה, אשר מורכבת מאבני בניין דיגיטליות, המפתות את הקהל לבחון עד לאן אפשר להגיע אתן. מי שמצפה לעוד עיבוד של “אליס” בו לועסים עבורו מחדש את הסיפור, יגלה שהפעם טחנו את הסיפור דק-דק ואבקת “האליס” החדשה תגרום לו לראות צבעים מרצדים כפי שלא ראה מעולם.

// קישורים
על התרבות הפקצית
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=56362&blogcode=1239518

הקהל חייב לנווט את דרכו בתוך ארץ הפלאות, כשמנגנוני הניווט מוכתבים ע”י המדיה – הדפדפן: הנעת העכבר, הקלקה על לינקים, גלילת המסך ושימוש באפשרויות הזום כדי לראות את התמונה כולה אך גם את הפרטים הקטנים. בצורה כזו הקהל הוא חלק פעיל בהתרחשות וביצירה: הוא קובע את הקצב ואת נקודת המבט של המסע אותו הוא עורך. היוצר מספק טקסט, והקהל מספק קונטקסט ולפיכך משמעויות. בעבר נמתחה ביקורת על עבודות היפרמדיה, ביחס לעובדה שריבוי האפשרויות גורם לקהל שלא לדבוק בשום מסלול, וכמו בעבודות רבות, גם כאן מתגלה טענה זו כמגוחכת, מפני שגם בכפוף לשפע הבחירות של הקהל, הוא מחויב לנוע במסלול שקבעה האמנית.

הענקת המימד הויזואלי לטקסט ובמיוחד מהלך ה-Unmeaning שמוביל למשמעויות חדשות, מהווים חוליה בשרשרת אמנותית/ספרותית שלא מרבים לדון בה במקומותינו. בפברואר 1978 ראה אור גיליונו הראשון של מגזין השירה האמריקאי L=A=N=G=U=A=G=E (להלן: ש=פ=ה). 11 שנים לפני המצאת רשת הקורים האינטרנטית, וורלד ווייד ווב, ניתן למצוא במגזין את המשפט הבא מופנה לקוראים, פרי מכונת כתיבתו של דיוויד מלניק: “אתם עכבישים הנאבקים בתוך הווב (רשת הקורים) של עצמכם, נחנקים ע”י משמעות”. משפט זה אינו רק ניבוי מוצלח של עולם האינטרנט ושל תרבות הרשת, אלא גם תמרור הכוונה לגבי כיצד אמורה האמנות (בכלל, וזו הטקסטואלית בפרט) להתמודד עם מושג המשמעות.

// קישורים
ש=פ=ה
http://eclipsearchive.org/projects/LANGUAGE/language.html

ש=פ=ה, מאמהות הנט-ארט, שאפה לשתף את הקורא ביציקת המשמעות אל תוך השפה כדי להימנע מהמחנק. אחת הדרכים הייתה למזג בין טקסט לבין דימוי ויזואלי, טיפוגרפיה ולייאאוט, בלשונם: Pattern Poems. בישראל ידוע בעיקר דוד אבידן ש”התחרע” על מכונת הכתיבה וכתב את שיריו במגוון גופנים, צורות וכיוונים על הדף, אבל בגיליון הראשון, מזכיר דיק היגינס (שטבע את המושג “אינטרמדיה”) שמשוררים עשו את זה הרבה לפני כן: גיום אפולינר (שטבע את המושג “סוריאליזם”) בעיקר בשירי Calligrammes , והרבה לפניו לואיס קרול, בשירו The Mouse Tale מתוך אליס בארץ הפלאות (1865 לספירתם!). טכניקה נוספת שפיתחה חבורת ש=פ=ה היא כאמור ה-Unmeaning.

// קישורים
סיפורו (וזנבו) של העכבר http://bootless.net/mouse.html
קליגרמות http://en.wikipedia.org/wiki/Calligram

בין “אליס” המקורית לבין ”דאון דה וואלה הול” חוצצות 145 שנים של תהפוכות מציאות, אך השאיפה לדמיון ולחדשנות, ותחושת השליחות שבמסע האמנותי – הן המטען שמצליחה בת לשחזר. ובמבוך ההיפר-טקסטואלי היא מצליחה להמשיך מסורת מכובדת שמשלבת סוריאליזם, אינטרמידה ושירה ויזואלית.

 

_
ערן הדס, 2010

-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+-+*+–+*+-+*+-+*+-+*+–+*+-+*+-+*+-